--return-- Щодо порядку нарахування, обчислення пені за прострочення сплати грошового зобов’язання 
Щодо порядку нарахування, обчислення пені за прострочення сплати грошового зобов’язання Печать

ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ

від 30.06.2017 р. № 928/6/99-99-15-02-02-15/ІПК

Державна фіскальна служба України розглянула лист щодо порядку нарахування, обчислення пені за прострочення сплати грошового зобов’язання та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), повідомляє.

Відповідно до пп. 129.1.1 п. 129.1 ст. 129 Кодексу при нарахуванні суми грошового зобов’язання, визначеного контролюючим органом за результатами податкової перевірки, нарахування пені розпочинається з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати платником податків податкового зобов’язання, визначеного цим Кодексом (у тому числі за період адміністративного та/або судового оскарження).

Згідно з п. 129.3 ст. 129 Кодексу нарахування пені закінчується:

у день зарахування коштів на відповідний рахунок органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, та/або в інших випадках погашення податкового боргу та/або грошових зобов’язань (пп. 129.3.1 п. 129.3 ст. 129 Кодексу);

у день проведення взаєморозрахунків непогашених зустрічних грошових зобов’язань відповідного бюджету перед таким платником податків (пп. 129.3.2 п. 129.3 ст. 129 Кодексу);

у день запровадження мораторію на задоволення вимог кредиторів (при винесенні відповідної ухвали суду у справі про банкрутство або прийнятті відповідного рішення Національним банком України) (пп. 129.3.3 п. 129.3 ст. 129 Кодексу);

при прийнятті рішення щодо скасування або списання суми податкового боргу (його частини).

У разі часткового погашення податкового боргу сума такої частки визначається з урахуванням пені, нарахованої на таку частку (пп. 129.3.4 п. 129.3 ст. 129 Кодексу).

Водночас зазначаємо, що ст. 129 (а саме пп. 129.1.2 п. 129.1) Кодексу у редакції, яка діяла до набрання чинності Закону України від 21 грудня 2016 року N 1797-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні" (далі - Закон N 1797), передбачала нарахування пені у день настання строку погашення податкового зобов’язання, нарахованого контролюючим органом або платником податків у разі виявлення його заниження на суму такого заниження та за весь період заниження (в тому числі за період адміністративного та/або судового оскарження).

При цьому така пеня обраховувалась із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день заниження.

Тобто попередня редакція Кодексу передбачала застосування фінансової санкції до платників податків у вигляді нарахування пені за весь період заниження податкового зобов’язання на суму такого заниження, оскільки платник весь період, коли він не декларував та не сплачував податки, користувався коштами, які він повинен був сплатити до бюджету.

Відповідно до п. 129.4 ст. 129 Кодексу у редакції, що діє з 01.01.2017 року на суми грошового зобов’язання, визначеного пп. 129.1.1 та 129.1.2 п. 129.1 ст. 129 Кодексу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені), та в інших випадках визначення пені відповідно до вимог Кодексу, коли її розмір не встановлений, пеня нараховується за кожний календарний день прострочення сплати грошового зобов’язання, включаючи день погашення, з розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на кожний такий день.

Разом з тим, норми наведеного вище пункту ст. 129 Кодексу не містять будь-яких посилань на порядок нарахування пені на суми виявленого заниження податкових зобов’язань платником податків. У той же час п. 129.2 ст. 129 Кодексу передбачено, що у разі скасування нарахованого контролюючим органом грошового зобов’язання (його частини) у порядку адміністративного та/або судового оскарження пеня за період заниження такого грошового зобов’язання (його частини) скасовується.

У зв’язку з цим, а також з метою забезпечення дотримання органами ДФС норм Кодексу та враховуючи, що відповідно до пунктів 1, 3 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року N 375, Міністерство фінансів України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію єдиної державної податкової, митної політики, який згідно з підпунктом 19.1.1 статті 19 Кодексу здійснює координацію контролюючих органів, ДФС було підготовлено та направлено до Міністерства фінансів України запит щодо нарахування пені у 2017 році.

Разом з тим, у разі незгоди платника податків з рішеннями, прийнятими контролюючими органами щодо нарахування пені та податковими вимогами, вони можуть бути оскаржені у визначеному Кодексом порядку.

Водночас повідомляємо, що згідно із п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.